Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang makruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung. (Al-Imran:104)

Saturday, July 26

Pengenalan Surau Al-Hidayah


Surau Al- Hidayah merupakan nadi kepada semua pelatih muslim di Institut Perguruan Ipoh yang bertuah ini. Sebuah jawatankuasa surau telah ditubuhkan bagi mengelola setiap aktiviti yang diadakan di surau ini. Surau Al-Hidayah bukan sahaja tempat untuk para pelatih muslimin menjalankan ibadah mereka seharian, malahan juga merupakan tempat yang menyediakan kemudahan yang lain bagi keselesaan para pelatih. Alhamdulillah, sejak akhir-akhir ini kita memperolehi pelbagai sumbangan daripada pihak luar bagi kemudahan kita bersama. diharapkan kita dapat memanfaatkannya bersama. Surau Al-Hidayah juga aktif dalam menjalankan aktiviti bagi para pelatih bagi memebri pengisian rohani bagi setiap pelatih muslim. Antara biro atau lujnah yang terlibat dalam menjadi tulang belakang kepada Surau Al-Hidayah adalah :

  • LUJNAH TARBIAH
  • LUJNAH MAKANAN
  • LUJNAH HAL EHWAL WANITA (HELWI)
  • LUJNAH 3P
  • LUJNAH EKONOMI
  • LUJNAH HAL EHWAL SURAU (HES)

Antara aktiviti mingguan yang dijalankan di Surau al-Hidayah:

  • Isnin - Kuliyah Japim pada waktu Maghrib Isya'
  • Selasa - Usrah Gabungan bersama Ustaz Zakaria
  • Rabu - Takhsin Al-Quran dan Tadarus
  • Khamis - Bacaan Yassin dan Kuliyah Tujuh Minit (KULTUM)

Surau al- Hidayah juga mengadakan aktiviti luar seperti qiamullail remaja yang merupakan aktiviti anjuran bersama surau Al falah. Sila rujuk link ini untuk maklumat lanjut. http://suraualfalahulukinta.blogspot.com/

Diharapkan kita dapat sama-sama imarahkan surau al-hidayah dan memanfaatkan majlis ilmu yang diadakan di surau. InsyaAllah...

1 comments:

dare_devil said...

Engkau dan Aku

Kalau engkau hendak menemui aku
Turutilah jalan ku jangan jalanmu
Jalanmu jalan nyata
Jalan ku jalan rasa

Berjalanlah engkau pada jalanmu
Dan aku akan berjalan pula pada jalanku
Ushakan kita sejalan, engkau dan aku
Supaya tercapai yang di tuju

Kalau engkau mengatakan kita sejalan
Engkau harus dapat membuktikan
Bukti yang dimaksudkan
Ialah kesanggupan untuk menurutkan.

Engkau mempunyai keinginan
Aku mempunyai kesanggupan
Engkau di luar aku di dalam
Tempat mu di kiri aku di kanan

Berjalanlah engkau pada jalanmu
Untuk menjumpai aku lebih dahulu
Dalam perjalanan kita bertemu
Engkau dan aku

Aku yang engkau jumpai diperjalanan
Tidak akan engkau perdapat, kalau engkau tak bukar haluan
Kerana disaat itu aku keluar engkau ke dalam
Dan untuk mendapat aku, jalanku yang akan di turutkan

Berjalan pada jalanku
Berarti engkau besertaku
Dengan jalan itu engkau akan dapat mengenal aku
Aku yang selama ini terahsia bagi mu.

Powered by Blogger.